,

آموزش مبحث هشتم (مبحث 8) مقررات ملی ساختمان

بنر آموزش مبحث هشتم (مبحث 8) مقررات ملی ساختمان

در این پست از آرشیو فیلم های آموزشی نظام مهندسی بخشی آموزش کلاس‌های آزمون نظام مهندسی در موسسه آموزشی روبون، به آموزش مبحث 8 مقررات ملی ساختمان، در آزمون نظام مهندسی پرداختیم. روبون، ارائه دهنده جامع ترین کلیدواژه آزمون نظام مهندسی (پاسخ یاب روبون) تهیه شده است.

فیلم آموزشی مبحث هشت آزمون نظام مهندسی

 

مقدمه مبحث هشتم در مباحث مقررات ملی ساختمان

استفاده از مصالح بنايي در اجراي ساختمانها از دير باز در ايران رواج داشته است. اكثر ساختمان‌هاي موجود در كشور خصوصاً در شهرهاي كوچك، بخشها، روستاها و همچنين در بافت‌هاي فرسوده و قديمي كلان شهرها از نوع مصالح بنايي ميباشد. آسيب‌پذيري قابل توجه اين ساختمان‌ها در زمين لرزه‌هاي گذشته با عنايت به عدم رعايت صحيح ضوابط فني، اهميت تدوين
به‌روزرساني، ترويج مقررات ملّي ساختمان را آشكار ميسازد. با توجه به اهتمام جدي دفتر امور مقررات ملّي ساختمان جهت بازنگري و بروز نمودن مباحث، كميته مبحث هشتم پس از تدوين آخرين ويرايش مبحث در سال ،1384 كميته بازنگري را در سال 1391 تشكيل و مجدداً ارزيابي و بازنگري مطالب را آغاز نمود كه خوشبختانه با برگزاري جلسات فشرده در تابستان 1392 پيشنويس ويرايش جديد اين مبحث آماده شد و در معرض نظرخواهي صاحبنظران و مهندسان قرار گرفت و به تصويب شوراي تدوين مقررات ملّي ساختمان رسيد. در اين ويرايش نسبت به چاپ پيشين تغييرات زير انجام شده است:

  1. در فصل اول ويرايش جديد تعاريف اوليه مورد نياز اين مبحث از مقررات ملّي ساختمان به صورت موردي ارائه شده است.
  2. فصل دوم از ويرايش جديد به معرفي خصوصيات مصالح مورد استفاده ميپردازد كه نسبت به ويرايش پيشين مفصلتر بوده و اطلاعات بيشتري جهت انتخاب مصالح در اختيار مهندسان قرار خواهد داد.
  3. در ويرايش جديد اين مبحث، فصل سوم تحت عنوان “الزامات عمومي” به مباحث قبلي اضافه شده است كه رعايت اين ضوابط در كليه ساختمانهاي موضوع اين مبحث الزامي ميباشد.
  4. فصل چهارم ويرايش جديد به ارائه ضوابط “ساختمانهاي بنايي مسلح” اختصاص داده شده است. اين ساختمانها با توجه به اينكه عملكرد مناسبي در مقابل بار زلزله داشته و نيز به دليل هزينه ساخت كمتر نسبت به ساير ساختمانها، در  كشورهاي ديگر بسيار مورد استفاده قرار ميگيرند. لذا كميته مبحث هشتم مقررات ملّي ساختمان كليات طراحي و اجراي اين ساختمانها را به عنوان يك گام اوليه و با اميد به استفاده هر چه بيشتر اين سازهها در كشور، در فصل چهارم ارائه نموده است.
  5. در فصل ششم ويرايش جديد نيز فصلهاي “ساختمانهاي بنايي بدون كلاف”، “ساختمانهاي خشتي” و “ساختمانهاي سنگي” ويرايش پيشين ادغام شده و قسمتهاي تكراري آنها حذف گرديده است.

ويرايش جديد مبحث هشتم نيز مانند ساير تأليفات بشري عاري از اشتباه نميباشد، لذا از محققان و مهندسان محترم خواهشمنديم نظرات اصلاحي و تكميلي خود را جهت بررسي در اختيار اين كميته قرار دهند.

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها