بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

بنر مقاله بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

قبولی در آزمون نظام مهندسی یک موفقیت بزرگ برای هر مهندسی است که به دنبال فعالیت در زمینه‌های مهندسی ساختمان و شهرسازی است. اما این تنها قدم اول در مسیر حرفه‌ای است. موسسه آموزشی روبون بعنوان ارائه دهنده جامع ترین کلیدواژه آزمون نظام مهندسی در کشور، در این پست در مورد مسیر حرفه ای شغلی مهندسان عزیز توضیح داده است، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید به طور رسمی به عنوان یک مهندس مشغول به کار شوید، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه آنها را باهم مرور می‌کنیم. بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی شما به طور کلی سه مرحله در پیش دارید که عبارتند از:

  • ثبت نام در سازمان نظام مهندسی
  • ثبت درخواست پروانه کار
  • فعال کردن پروانه کار

در ادامه این مراحل و جزئیات آنها را بیشتر توضیح می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی بعد از قبولی

همانطور که در ابتدای متن گفته شد قبولی در آزمون نظام مهندسی مهم‌ترین قدم برای اخذ پروانه کار است. اما به این معنی نیست که پس از قبولی کار شما تمام شده و پروانه اشتغال به کار دریافت کرده‌اید. برای رسیدن به این هدف مراحلی وجود دارد که در ابتدای متن به صورت تیتروار به آنها اشاره کردیم. حال آنها را بیشتر برای شما توضیح می‌دهیم تا بدانید مراحل اخذ پروانه نظام مهنسی بعد از قبولی در آزمون شامل چه اقداماتی می‌شود.

  • ثبت نام در سازمان نظام مهندسی

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی، اولین قدم این است که در سازمان نظام مهندسی استان خود ثبت نام کنید. البته اگر پیش از آزمون این کار را انجام نداده‌اید. ثبت نام در نظام مهندسی هم به صورت آنلاین و هم حضوری انجام می‌شود و در هر دو صورت شما باید مدارک لازم را به سازمان نظام مهندسی تحویل دهید که عبارتند از:

  1. فرم درخواست عضویت در سازمان نظام مهندسی
  2. اصل و کپی فیش واریزی
  3. اصل و کپی شناسنامه
  4. اصل و کپی کارت ملی
  5. اصل و کپی برابر اصل مدرک تحصیلی
  6. دو قطعه عکس شش در چهار

توجه داشته باشید که برای ثبت نام در سازمان نظام مهندسی، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌ی مورد نظر
  • حد اقل سه سال سابقه‌ی کارآموزی یا فعالیت مرتبط با رشته

ثبت نام در سازمان نظام مهندسی می‌تواند به صورت حقیقی یا حقوقی انجام شود. ثبت نام به صورت حقیقی، یعنی شخص به عنوان مهندس عضو سازمان نظام مهندسی می‌شود. ولی در ثبت نام به صورت حقوقی، نام شرکت یا موسسه‌ای که متقاضی فعالیت در زمینه‌های مهندسی است، در سازمان ثبت می‌شود.

  • ثبت درخواست پروانه کار

بعد از ثبت نام در سازمان نظام مهندسی باید درخواست خود را برای پروانه کار ثبت کنید. با توجه به شرطی که برای ثبت نام در سازمان نظام مهندسی عنوان شد (یعنی داشتن حداقل سه سال کارآموزی یا فعالیت مرتبط)، در این مرحله باید حداقل سه سال از اخذ مدرک تحصیلی گذشته باشد.

بعد از اعلام نتایج آزمون‌، زمان‌بندی برای مراجعه‌ی قبول شدگان برای دریافت پروانه کار توسط سازمان نظام مهندسی اعلام می‌شود و شما باید دقیقا در زمان اعلام شده برای ثبت درخواست خود اقدام کنید. چون در غیر این صورت با چالش‌هایی روبرو می‌شوید. اگر زودتر اقدام کنید مجبورید درخواست خود را حذف کنید و اگر دیرتر به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید، باید تا سه هفته بعد از پایان زمان‌بندی برای ثبت درخواست صبر کنید.

پس از آگاهی از زمان مراجعه باید با در دست داشتن مدارک لازم به سازمان محل خود مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. علاوه بر مدارک هویتی و تحصیلی، مهم‌ترین مدرکی که در این مرحله از شما خواسته می‌شود، گواهی اشتغال به کار به مدت سه سال است که توسط دو مهندس عضو سازمان تایید شده باشد.

حدودا دو هفته بعد از تحویل یا ارسال مدارک، به صورت اس ام اس به داوطلب در مورد زمان مراجعه‌ی حضوری اطلاع‌رسانی می‌شود. پس از مراجعه‌ی حضوری و تکمیل مدارک حدود دو ماه طول می‌کشد تا پروانه صادر شده و به آدرس شخص ارسال شود.

  • فعال کردن پروانه کار

بعد از دریافت پروانه کار باید آن را فعال کنید. برای این کار باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و درخواست فعال‌سازی پروانه را ثبت کنید. پس از گذشت حدود ده روز از ثبت درخواست، پروانه و شماره امضای شما قابل دریافت است. پس از آن می‌توانید با مراجعه به سازمان نظام مهندسی و انجام مراحل پایانی، پروانه کار خود را فعال و همچنین مهر خود را دریافت کنید.

زمان مراجعه قبول شدگان نظام مهندسی

قبول شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسی پس از ثبت مدارک لازم در سامانه ، باید منتظر اعلام زمان مراجعه حضوری از سوی سازمان نظام مهندسی باشند. معمولا حدود دوهفته طول می‌کشد که اطلاع رسانی انجام شود.

زمان‌بندی هم در سامانه ثبت می‌شود و هم از طریق اس ام اس به داوطلب در مورد آن خبر رسانی می‌شود. شما باید در تاریخ اعلام شده با در دست داشتن مدارک کامل برای ثبت درخواست اشتغال به کار به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کنید. فقط توجه داشته باشید که حتما باید در زمان اعلام شده به سازمان مراجعه کنید و اگر دیرتر یا زودتر این کار را انجام دهید ممکن است با موانعی روبرو شوید. پس این موضوع را جدی بگیرید.

مدت اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی

مدت اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی برای تمام رشته‌ها، سه سال پس از تاریخ برگزاری آزمون است. به این معنا که اگر فردی در آزمون نظام مهندسی قبول شود، باید حداکثر ظرف سه سال پس از برگزاری آزمون، نسبت به اخذ پروانه اشتغال اقدام کند. در غیر این صورت، قبولی وی در آزمون، بی‌اعتبار خواهد شد و برای کسب پروانه باید مجددا در آزمون نظام مهندسی شرکت کند.

دلایل مختلفی برای تعیین مدت اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی وجود دارد. یکی از دلایل این است که مهندسی ساختمان به‌طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت است. بنابراین، انتظار می‌رود که مهندسان، با آخرین تحولات این حوزه آشنا باشند و اگر به مدت طولانی از فعالیت در این حوزه دور باشند باید دوباره ارزیابی شوند. دلیل دیگر این است که اگر فرد به هر دلیلی (نداشتن پایان خدمت، بیمه و …) نتواند در زمان قبولی برای پروانه اقدام کند فرصت کافی برای حل مشکل خود را داشته باشد.

مطالب مرتبط:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها