شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

بنر مقاله شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

ما در موسسه آموزشی روبون بعنوان ارائه دهنده جامع ترین کلید واژه آزمون نظام مهندسی در کشور، امروز قصد داریم در مورد شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی صحبت کنیم و ببینیم که چه شرایط و مدارکی برای ثبت نام در این آزمون لازم است. تا انتها با روبون همراه باشید.

شرایط ثبت نام در آزمون نظام مهندسی 1403

آزمون نظام مهندسی هر ساله در دو یا سه نوبت برگزار شده و ثبت نام آن از طریق سامانه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و با همکاری سازمان سنجش انجام می‌شود. زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی 1403 به زودی اعلام خواهد شد اما شرایط ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳ به این صورت است که باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. ایجاد حساب کاربری:

    اولین قدم برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی 1403، ایجاد حساب کاربری در سایت inbr.ir است. در این مرحله باید اطلاعات اولیه خود را مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و آدرس ایمیل و … را وارد کنید.

  2. تکمیل فرم ثبت نام:

    پس از ایجاد حساب کاربری، می توانید با ورود به پنل کاربری خود، فرم ثبت نام آزمون را تکمیل کنید. در این فرم باید اطلاعات تحصیلی، سابقه کار و رشته امتحانی مورد نظر خود را وارد کنید.

  3. بارگذاری مدارک:

    در این مرحله باید مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون، از جمله اسکن مدارک تحصیلی، سابقه کار و عکس پرسنلی را بارگذاری کنید.

  4. پرداخت هزینه:

    پس از بارگذاری مدارک، باید نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام که اعلام می‌شود در آزمون اقدام کنید. 

  5. دریافت کارت ورود به جلسه:

    پس از تایید نهایی ثبت نام، می توانید کارت ورود به جلسه آزمون را از طریق پنل کاربری خود دانلود کنید. به همراه داشتن این کارت در روز برگزاری امتحان الزامی می‌باشد.

لازم به ذکر است که دفترچه راهنمای آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳ قبل از آزمون روی سایت بارگزاری شده و با دریافت ان می‌توانید تمام اطلاعات لازم برای ورود به آزمون را کسب کنید. زمان‌بندی بارگزاری دفترچه و تاریخ امتحان توسط وزارت راه و شهرسازی و از طریق پایگاه‌های خبری اعلام می‌شود.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا در شاخه‌های عمران و معماری هرساله توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  و از طریق دفترچه‌ راهنمای آزمون اعلام می‌شود. در این دفترچه هم شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری و هم شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران اطلاع رسانی شده و داوطلبان با دریافت آن می‌توانند تمام اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

برخی از مهم‌ترین شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی عبارتند از:

  1. تابعیت ایرانی
  1. عدم داشتن سوء پیشینه
  1. داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  1. گذشتن زمان خاص از دریافت مدرک ( دکترا یک سال، کارشناسی ارشد دو سال و کارشناسی سه سال)
  1. ارائه‌ی تمام مدارک هویتی مشخص شده
  1. داوطلبان آقا پس از قبولی و برای دریافت مدرک باید کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت ارائه دهند و وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنها مشخص شده باشد.

اگر موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند یعنی واجد شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا هستید. 

بنر کلاس های آمادگی آزمون نظام مهندسی

شرایط شرکت در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

آزمون طراحی معماری نظام مهندسی، اولین گام برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسان معماری در ایران است. این آزمون توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و قبولی در آن برای فعالیت حرفه‌ای در زمینه معماری طراحی ساختمان الزامی است. شرایط عمومی داوطلبان برای شرکت در آزمون طراحی معماری همان مواردی هستند که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم. یعنی داشتن مدرک معتبر از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الزامی است. داوطلبان واجد شرایط می‌توانند در بازه زمانی مشخص شده، از طریق سامانه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به آدرس  inbr.ir برای ثبت نام در آزمون اقدام کنند.

آزمون طراحی معماری نظام مهندسی در دو بخش تئوری و عملی برگزار می‌شود. بخش تئوری شامل سوالات چندگزینه‌ای در زمینه‌های مختلف مرتبط با معماری، از جمله مبانی نظری معماری، مصالح و فناوری‌های نوین، طراحی معماری مسکونی، اداری، تجاری و است. بخش عملی شامل طراحی پلان معماری یک پروژه ساختمانی با توجه به شرایط و ضوابط ارائه شده در دفترچه سوالات است. نمره قبولی در هر بخش از آزمون به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. برای آزمون تستی حدنصاب قبولی آزمون نظام مهندسی طراحی معماری ۵۰ درصد است. و در بخش عملی نمره‌ی کامل ۵۰ می‌باشد که داوطلب برای قبولی باید حداقل نمره‌ی ۲۵ را کسب کند.

منابع آزمون طراحی معماری نظام مهندسی توسط سازمان مقررات ملی ساختمان و به صورت سالانه اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به وب سایت این سازمان، از منابع مورد نظر آگاهی پیدا کنند. قبولی در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه عمیق منابع آزمون است. داوطلبان می‌توانند با تهیه منابع آزمون نظام مهندسی روبون و شرکت در کلاس‌های آموزشی ما شانس قبولی خود را در این آزمون افزایش دهند.

شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک ارشد

یکی از نکات کلیدی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی این است که مدرک کارشناسی و مدرک کارشناسی ارشد هر دو از رشته‌های زیرمجموعه نظام مهندسی باشند. یعنی داوطلب باید در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌ای را انتخاب کند که با رشته کارشناسی خود ارتباط مستقیم داشته باشد و مدرک کارشناسی باید در یکی از رشته‌های اصلی شامل مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری باشد. لیست کامل رشته‌های اصلی و مرتبط در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان قابل مشاهده است.

مثلا دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشته فیزیک خوانده‌اند و در مقطع کارشناسی ارشد رشته عمران یا یکی از رشته‌های مرتبط با عمران شرکت کنند نمی‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت و پروانه کار دریافت کنند. اما دانشجویانی که در مقطع کارشناسی مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف عمران، مانند عمران سازه، عمران خاک و پی و … را انتخاب کنند و در آزمون شرکت کنند.

پس به یاد داشته باشید که در صورت عدم تطابق رشته تحصیلی داوطلب با رشته‌های زیرمجموعه نظام مهندسی، امکان شرکت در آزمون و اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی وجود نخواهد داشت. 

سایر شرایط عمومی که برای شرکت در آزمون نظام مهندسی الزامی است در مورد شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک ارشد هم صدق می‌کند.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک کاردانی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک کاردانی از نظر زمان دریافت مدرک با سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است. افرادی که مدرک کاردانی دارند می‌توانند در آزمون کاردان‌های فنی ساختمان شرکت کنند. اگر مدرک کاردانی با رشته‌ای که در آزمون شرکت می‌کنید یکی باشد و مدرک شما مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد، سنوات شما به این صورت است که با گذشت ۵ سال از دریافت مدرک، یک تا دو سال به آن شما اضافه می‌شود و اگر این زمان کمتر از ۵ سال باشد به صورت نسبتی محاسبه شده و به زمان سابقه کار شما اضافه می‌شود. اما اگر مدرک شما مورد تایید وزارت علوم نباشد و از سایر وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی دریافت شده باشد زمان مورد نظر ۶ سال است. یعنی با گذشت ۶ سال، بین یک تا دو سال به سابقه‌ی شما افزوده می‌شود. پس در هنگام تکمیل کردن فرم ثبت نام به این موضوع دقت کنید.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی کارشناسی ناپیوسته

توجه داشته باشید که نکته‌ای که در بخش قبلی اشاره کردیم در حالتی است که رشته‌ی کاردانی با رشته‌ای که در آزمون کاردان‌های فنی شرکت می‌کنید یکسان باشد. و اگر مدرک شما با رشته‌ی انتخابی در آزمون همخوانی نداشته باشد مدت زمانی که از دریافت آن گذشته به عنوان زمان سپری شده از مدرک محاسبه نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر شما دارای مدرک کاردانی عمران هستید، اما قصد شرکت در آزمون تاسیسات برقی را دارید، مدت زمانی که از دریافت مدرک کاردانی عمران شما گذشته به عنوان سابقه کار مرتبط محسوب نمی‌شود.

*نکته: مطالبی که مطالعه فرمودید براساس آخرین اطلاعات موجود است. شما برای اطمینان از اینکه می‌توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید، حتما شرایط خود را از طریق دفتر مقررات ملی ساختمان بررسی کنید.

جمع‌بندی

اگر در مورد شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی سوال یا ابهامی دارید و یا نیاز به مشاوره دارید با روبون تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را در پیدا کردن بهترین منابع و بهترین روش‌های قبولی در آزمون راهنمایی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها